Tot ce trebuie să știi despre Dieta-Minune – Sinteza informațiilor generale

E foarte important pentru sănătate să mănânci zi de zi la aceleași ore, cu pauză de masă de minimum două ore și jumătate

PHOTO by Onlyyouqj / Freepik

Pentru început, bun venit în rândul celor care învață să mănânce inteligent. Din iulie 2016, de când am publicat pe internet secretele acestui stil de viață pe care l-am intitulat Dieta-Minune și până acum (martie 2019), am primit fel și fel de întrebări și am soluționat foarte multe cazuri. Această experiență m-a ajutat să concep o sinteză a principiilor nutriționale și a teoriilor care stau la baza acestui stil de viață. Și v-o pun la dispoziție prin intermediul acestui site.

Recomand această lectură nu doar celor care sunt novice în domeniu, ci și acelora care au deja o experiență în a mânca zi de zi la aceleași ore, pentru că întrebări și nelămuriri pot apărea oricând. Viața e de multe ori imprevizibilă și ne oferă situații-limită în care trebuie să știm cum să acționăm. În mai 2019 împlinesc 7 ani de când mănânc zi de zi la aceleași ore de masă (cu mici excepții, despre care știți și înțelegeți, sper, că sunt normale și chiar necesare – am menționat și mai jos de ce).

Am avut timp să câștig mai multă experiență decât alții pe acest drum și tocmai din acest motiv nu-mi doresc să-mi impun punctul de vedere. Ofer doar soluțiile mele, soluții muncite și testate de mine, și vă invit să apelați în primul rând la imaginația proprie, să găsiți și voi soluțiile potrivite pentru voi. Totuși, dacă aveți nevoie să vă inspirați de undeva, pe lângă principiile de bază (care sunt incontestabile) am strecurat în această sinteză a filosofiei nutriționale și exemple personale (care pot fi adaptate de la caz la caz).

Cei care mai au nelămuriri și după ce citesc aceste informații sunt rugați să adreseze întrebări doar pe e-mail, la adresa consiliere@gmail.com, numai după regulile de aici. Respectați regulile unei comunități și veți fi respectați. Răspund doar solicitărilor venite pe această cale, pentru a răspunde eficient.

De ce este nevoie să citești integral sinteza acestor informații generale despre Dieta-Minune

Ca să puteți aplica în mod corect și eficient acest stil de viață pe care l-am intitulat Dieta-Minune e nevoie înainte de toate să înțelegeți exact cum și de ce funcționează. De aceea vă ofer în continuare sinteza cu informațiile generale și vă rog să le citiți cu atenție și cu seriozitate. Doar așa veți ști negreșit ce aveți de făcut dacă doriți să îmbrățișați acest stil de viață.

Prima mențiune!

Dieta-Minune nu este o dietă, ci este un stil de viață, chiar o filosofie, dezvoltată de mine în jurul unor principii alimentare elementare și a mâncatului zi de zi la aceleași ore. Dieta-Minune nu conține liste cu alimente interzise sau recomandate, nu are tabele cu calorii și nici meniuri prestabilite. Așadar, Dieta-Minune nu creează frustrări, deci poate fi ținută pe viață, pentru că este (cel mai) natural, frumos și corect mod de a trăi și de a te bucura de viață, fără să uiți de sănătate. Nu solicitați meniuri, nu veți primi de la mine așa ceva! Nu mă întrebați ce mănânc, nu are nici o importanță pentru voi! Dimpotrivă, poate induce în eroare (am explicat în continuare de ce). În conferințele pe care le organizez despre acest stil de viață, în discuțiile private sau în cadrul unor interviuri oficiale vorbesc despre asta, dar nu este relevant în rețeta pe care o intitulez Dieta-Minune.

Cum funcționează

Dieta-Minune funcționează numai dacă îi înțelegeți perfect și îi respectați toate principiile de bază. Pentru asta, înainte de orice, este nevoie să citiți integral principiile de mai jos. Apoi este necesar să fiți dispuși să testați, să adaptați și să aveți răbdare! O dietă bună, cu folos și pentru siluetă, și pentru sănătate, este o dietă pe viață!

Explicații video

Câteodată, informațiile oferite în scris sunt mai greu de digerat. Și pentru că din cauza vitezei cu care trăim în aceste vremuri ne e mai ușor să dăm play la un clip și să ascultăm – pe fundal sonor în timp ce facem și altceva – un rezumat, decât să citim o carte, vă poftesc pe canalul de YouTube Dieta-Minune. Am strâns acolo ca o furnicuță toate aparițiile tv despre Dieta-Minune. Am remarcat în timp că pasiunea cu care vorbesc despre acest stil de viață pe care-l ador este mai ușor molipsitoare după ce oamenii urmăresc acest gen de mărturii. Totuși, după ce v-au „vrăjit” aceste clipuri, vă invit să luăm lucrurile în serios și să treceți la lectura de mai jos. Chiar cu un pix în mână… Ba chiar vă las să dați copy-paste textului de mai jos (doar textului de mai jos) și să-l imprimați pe o foaie, pe care o puteți pune undeva la îndemână, ca să nu fiți mereu nevoiți să intrați pe acest site.

Regulile de bază

Dieta-Minune nu este o dietă, este un stil de viață recomandat întregii familii

Designed by Freepik

  • Mâncați numai în intervalul orar 07.00-19.00, din 3 în 3 ore. Orele de referință sunt 07.00, 10.00, 13.00, 16.00 și 19.00, dar puteți alege și alte ore care să vă convină și să nu vă dea viața peste cap. Nu vă necăjiți dacă nu vă puteți încadra în aceste ore, pentru că puteți alege chiar voi orele și puteți face asta singuri, nu aveți nevoie de o consiliere privată specială. Alegeți orele urmând celelalte reguli, pe care le explic în continuare.
  • Organismul nostru este creat în așa fel încât metabolismul funcționează optim pentru digestie doar în intervalul orar 07.00-19.00. Așadar, să respectați neapărat acest interval orar, chiar dacă alegeți să mâncați la alte ore decât cele de referință. Acesta este unul dintre cele mai importante principii din Dieta-Minune.
  • Dacă mâncăm din 3 în 3 ore (sau maximum din 4 în 4 ore), zi de zi la aceleași ore, metabolismul nostru se va accelera la maximum și asta ne va ajuta să îmbunătățim starea de sănătate. Iată care este cel mai mare beneficiu al acestui stil de viață. Slăbitul vine la pachet cu îmbunătățirea sănătății, pentru că este normal ca organismul să facă în așa fel încât, atunci când funcționează cât mai aproape de „setările din fabrică”, să tindă la greutatea ideală. Nu avem schelet de elefanți, așadar, nu putem să pretindem că e bine și sănătos să fim mari cât elefanții.
  • Nu avem nevoie să mâncăm mai târziu de 19.00, indiferent cât de târziu adormim. E drept că de la ultima masă până la culcare e ideal să fie minimum 3 ore, pentru a da timp digestiei să depășească o anumită etapă, dar asta nu înseamnă că, dacă noaptea adormim la orele 02.00-03.00 putem mânca ultima masă la 23.00 sau 00.00. Dacă mâncăm corect toată ziua, noaptea nici nu vom mai simți nevoia de a mânca, chiar dacă din când în când ar mai putea să apară falsa senzație de foame sau anumite pofte. Doar diabeticii sunt aceia care (în unele cazuri) au nevoie și de alte mese, asta până redevin organisme sănătoase sau li se ameliorează mult starea de sănătate. Ar fi grozav să reușiți să adormiți la 22.00-23.00 cel târziu, pentru că de la această oră încep odihna și regenerarea ficatului, organ atât de necesar bunei funcționări a întregului organism și pilon de rezistență pentru imunitate. Dacă organismul a fost conceput în așa fel încât odihna să înceapă de la 22.00, indiferent că noi alegem sau nu să mai rămânem de veghe peste noapte, este așadar foarte logic să nu depășim ora 19.00 cu cina, corect?
  • Nu e nevoie să aveți musai 5 mese zi de zi. Dacă nu sunteți persoane foarte matinale, vă vor fi suficiente și 4 sau chiar 3 mese. În concluzie, nu e nevoie să vă treziți mai devreme decât de obicei. Nu renunțați la somnul atât de necesar, dacă nu vă este în fire să vă treziți cu noaptea-n cap.
  • De asemenea, nu e nevoie să renunțați nici la somnul de peste zi. Vă știți cel mai bine programul și puteți adapta Dieta-Minune la el. Acesta este unul dintre lucrurile care-mi plac cel mai mult la acest stil de viață: se adaptează perfect oricărui program sau om.
  • Prima masă din zi e ideal să fie în prima oră de la trezire și, în funcție de această oră, să le fixați și pe celelalte, ținând cont, firește, de toate regulile. Chiar dacă nu aveți un program fix zi de zi, identificați care este ora la care vă treziți de cele mai multe ori și faceți regula după majoritate. Orele de masă trebuie să fie zi de zi aceleași, chiar dacă zilele nu seamănă între ele.
  • Ce e o masă, ce e o gustare? E drept că unele mese de peste zi vor fi mai bogate; în consecință, altele vor fi mai sărace. Totuși, nu vă cramponați să aveți musai 3 mese și două gustări. E mai echilibrat și mai folositor să mâncați de fiecare dată atât cât vă este necesar. Ascultați semnele pe care vi le dă organismul. După cea mai mică senzație că foamea s-a potolit, nu mai prelungiți prea mult masa. Nu zice nimeni să nu vă bucurați de masă, dar… totul cu și în limita bunului-simț. Stați liniștiți, și dacă nu aveați până acum foarte antrenat acest bun-simț alimentar, mâncatul zi de zi la aceleași ore, din 3 în 3 ore, vă va ajuta să mâncați din ce în ce mai puțin la fiecare masă, pentru că veți avea nevoie de cantități din ce în ce mai mici, atunci când organismul „se prinde” că primește atât de des hrană, nu va mai fi îngrijorat să-și facă rezerve.
  • Aveți în vedere că durata unei mese nu trebuie să depășească 20 de minute. Totuși, nu e necesar să stați la masă mai mult, dacă vă săturați și în 5 minute. Împortant e să nu depășiți prea mult această limită de timp, tocmai pentru a vă asigura că digestia merge cât mai corect (deci și eficient).
  • Între mese este nevoie să aveți o pauză de masă de minimum două ore și jumătate. Pentru asta, orele de masă nu pot fi setate mai des decât din 3 în 3 ore. E ușor de înțeles de ce. Dacă începeți să mâncați la 10.00, masa va dura până la maximum 10.30 (luând în calcul și un mic decalaj orar), așadar, pentru a respecta pauza dintre mese de minimum două ore și jumătate înseamnă că următoarea masă nu poate fi mai devreme de 13.00.
  • Pauzele dintre mese trebuie să fie pauze. Între mese nu se consumă absolut nimic, în afară de lichidele permise (vezi indicațiile de mai jos).
  • Atenție la decalări! Dacă trec mai mult de 15 minute de la ora de masă, e ideal să săriți peste masă și să așteptați până la următoarea ocazie de masă din orar. Cum fiecare masă este foarte importantă, e de preferat să vă organizați în așa fel încât să nu se întâmple asta decât extrem de rar. Totuși, de ce trebuie mai degrabă să amânați, decât să decalați? Pentru că e foarte important ca organismul să identifice clar care sunt orele de masă, iar pentru asta ele trebuie să fie cât mai exacte cu putință și, deci, cu mici decalaje. Altfel, organismul nu va mai pricepe care e, de fapt, ora de masă și nu vă veți mai putea bucura de toate beneficiile unui stil de viață atât de bine organizat, care respectă „setările din fabrică”.
  • De asemenea, fiecare masă este foarte importantă și ar fi bine să nu fie sărită (cu foarte mici excepții, când nu se poate altfel), tocmai pentru a ne asigura că am „dresat” bine și eficient „animalul” din noi. Doar așa „mașinăria” va funcționa ca unsă!
  • Nu există să nu puteți să mâncați zi de zi la aceleași ore. Fac asta de prea mult timp ca să mă mai poată convinge cineva sau ceva că nu se poate. Dar există, într-adevăr, niște mici trucuri pe care le puteți folosi pentru a vă asigura că nu săriți nici o masă. *Puteți pune ceasul să sune cu câteva minute înainte, ca să aveți timp să vă organizaț *Luați mereu ceva la voi de ronțăit, astfel încât și atunci când situația și locul în care vă aflați vă împiedică să mâncați, să puteți totuși marca ora de masă, măcar cu o bomboană, un iaurt, un sticks (ceva, orice, cât de mic – exemplele nu sunt obligatorii, fiecare trebuie să-și aleagă acea gustare care îi este pe plac în astfel de situații).
  • Atenție! Gustarea nu poate fi o gumă de mestecat și guma de mestecat (deși nu o recomand) nu poate fi mestecată decât imediat înainte sau imediat după o masă, nu între mese.
  • Între mese se poate bea doar apă, ceai chior și cafea neagră, toate aceste lichide fără absolut nici un alt adaos (fără îndulcitori de nici un fel, fără zahăr, fără miere, fără lapte, fără pulpă de fructe etc.).
  • Am ajuns și la ce se poate mânca. Orice vă place (și nu vă face rău) și oricât (în limita bunului-simț alimentar). Și aici este marele paradox. Cum să mănânci tot ce-ți place și să reușești să te menții la o greutate normală sau chiar să slăbești până o atingi? Depinde cum înțelegeți această regulă. Dacă până acum nu ați mâncat fast food și vă apucați acum, nu va fi deloc bine. Dar, dacă până acum ați mai mâncat așa ceva, organizarea meselor după programul Dieta-Minune vă va ajuta să aveți rezultate. Și, încetul cu încetul, după ce vă veți echilibra, veți putea face și alte îmbunătățiri, astfel încât să sporiți și calitatea alimentelor.
  • Nu vă uitați ce are altcineva în farfurie: nu e relevant pentru voi și nici nu vă va fi de mare folos. Să presupunem că nu prea vă plac salatele și vedeți pe cineva cu o siluetă armonioasă că mănâncă o salată. Ați putea trage concluzia că doar salate trebuie să mâncați pentru a arăta aș Teoretic, e mult adevăr în această propoziție, însă e periculos să vă frustrați, pentru că, după ce o perioadă veți reuși să mâncați doar salate, e foarte posibil să reveniți înapoi la vechile obiceiuri. E ideal să vă găsiți propriul echilibru. Dacă nu e echilibru, veți avea perioade în care trăiți ca la carte, arătați așa cum vă doriți și aveți sănătatea la cote maxime și perioade în care totul e pe dos. Acesta este motivul pentru care e bine ca fiecare să-și judece bine cazul personal. Cum arată părinții voștri și ce au mâncat ei, precum și ce ați mâncat voi în etapa de creștere și dezvoltare vă influențează. Păstrați elemente și din vechiul stil de viață, desprinderea nu poate fi bruscă, mai ales dacă diferența între cum ați mâncat până acum și cum ați dori să mâncați e foarte mare. Și, foarte important: conștientizați cât mai des (ideal ar fi de fiecare dată) ce mâncați, de ce mâncați, cât de hrănitoare este mâncarea aleasă de voi etc. Da, asta presupune să treziți (sau să măriți) în voi interesul de a vă documenta cât mai mult despre nutriție. Dacă citiți aceste rânduri, sunteți pe un drum bun, dar nu vă opriți aici. Și toate informațiile găsite adaptați-le la sine.
  • Nu puteți scăpa de pofte, dar le puteți fenta. Acest stil de viață vă va ajuta și va fi un prieten de nădejde. E mai ușor să trăiești cu gândul că, până la urmă, nimic nu îți este interzis dacă știi să mănânci inteligent și să-ți respecți organismul cât poți de mult.
  • Atenție mare la toate lichidele care conțin „alimente ascunse”. Ele vor fi considerate hrană de organism. Nu sunt interzise, ci trebuie consumate doar la mesele de la orele stabilite. La această categorie intră toate sucurile, naturale sau nu, toate băuturile alcoolice, cafeaua cu lapte și/sau zahăr/îndulcitor și orice lichid care conține îndulcitori, chiar dacă sunt îndulcitori „naturali”/dietetici.
  • Atenție și la gustările-capcană. Dacă gustați din mâncare atunci când gătiți, dacă mestecați gumă, dacă ciuguliți ceva, orice, cât de puțin, organismul va crede că este hrănit și va activa „motorașul“. Chiar dacă ați putea crede și spune că nu ați mâncat, el va susține că a mâncat și se va comporta ca atare. Or, tocmai aici este secretul. Pentru a avea cele mai bune rezultate e necesar să „dresăm” bine organismul, să identifice clar care sunt ocaziile de masă și să nu avem altele în afară de acestea. Așadar, oricare dintre aceste gustări sunt complet interzise între mese. Aveți voie orice (așa cum am mai spus, care nu vă face rău), dar mâncați acel orice numai la orele de masă din programul ales.
  • Contează nu doar să nu-i judecați pe alții, ci nici să nu vă lăsați judecați. Nimeni nu știe mai bine decât voi de ce alimente aveți nevoie și ce alimente vă fac bine. De asemenea, nimeni nu știe de ce cantități aveți nevoie ca să vă săturați. Suntem unici și fiecare are datele lui. Ce mănâncă un om care începe Dieta-Minune la 120 de kilograme nu se compară cu ce mănâncă un altul, care începe la 75 de kilograme, de exemplu. De asemenea, ce mănâncă un tânăr nu se potrivește unui om mai în vârstă și așa mai departe. Încă ceva: vă atrag atenția că un nutriționist va oferi mai degrabă niște repere statistice, nu informații concrete despre nevoile dumneavoastră. De fapt, noi avem cu toții un bun „nutriționist” în noi. Trebuie doar să învățăm să ascultăm de el. El ne dictează și ce nevoi are (în funcție de pofte), și ce cantități îl satură. După o perioadă de acomodare în Dieta-Minune, „nutriționistul” acesta personal va fi din ce în ce mai exact, trebuie doar să fim mereu atenți la semnele pe care ni le dă.
  • Nu vă necăjiți din cauza perioadelor de stangare! Ele nu sunt doar firești, ci și extrem de necesare. Nici o pantă descrescătoare (sau crescătoare) nu este lină: are suișurile și coborâșurile ei. Uitați ce se întâmplă: atunci când organismul vede că slăbește, n-are de unde să știe că e de bine, că voi abia așteptați La un moment dat se „panichează” și pune „frână”. Se va debloca de la sine, în timp, după ce-și va da seama că totul este ok și o să ia iarăși piciorul de pe frână. Eu am avut perioade de stagnare și de 2 luni. E drept că am crezut de fiecare dată că nu le voi depăși, dar le-am depășțit. Cu credință, perseverență și răbdare. Ceea ce vă urez și vouă!
  • Aveți răbdare! Acest stil de viață funcționează negreșit pentru oricine înțelege exact ce are de făcut și aplică în mod corect informațiile de mai sus. Știu că sunteți nerăbdători să ajungeți la cea mai bună formă fizică, dar rezultatele spectaculoase obținute în termen scurt sunt cele mai periculoase. Nici nu durează, nici nu sunt calitative! Răbdarea este înțelepciune. Aveți răbdare!
  • Există o soluție și pentru cei care lucrează în mai multe schimburi. Pentru a adapta Dieta-Minune atunci când lucrați în ture de noapte, consultați programul special de AICI.
  • Închei această „îngrozitoare” și lungă listă re reguli cu o speranță: aveți voie să faceți excepții! Și ele sunt necesare. Frumusețea acestui stil de viață este aceea că vă permite să faceți excepții. Dar EXCEPȚII! Adică „ce-i răruț e mai drăguț”, așa cum spune o vorbă bătrânească (deci înțeleaptă) dragă mie din popor. Bucurați-vă la maximum de aceste momente, însă avți grijă să nu fie prea multe și chibzuiți-le bine. Cântăriți bine care sunt momentele care pot fi excepții. Eu recomand să fie în jur de cinci pe an (de exemplu, eu am făcut excepții de la acest stil de viață de ziua mea, de Revelion, la câteva petreceri private). Și, dacă doriți ca excepția să fie și mai ușor tolerată, puteți face în așa fel încât, deși mâncați și la alte ore, măcar ritmul alimentării să rămână același, adică din 3 în 3 ore (sau din 4 în 4, așa cum ați optat voi). Respectând pauza dintre mese în care nu mâncați nimic va permite ca excepția să nu afecteze procesul de digestie și bunul mers al metabolismului.

Comments 0

Lasă un răspuns